busymind

busymind
بایگانی

281

جمعه, ۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۰۸:۳۱ ب.ظ

#خود_شناسی

فرض کن از لحاظ مالی کاملا تامین باشی.به صورت نامحدود
بعد کفه ی هرمِ مازلو هم برات کاملا اوکی باشه شامل غذای خوب و مسکن و لباس و غریضه ی جنسی
کلا درگیری عشقی و مالی نداری!
حالا چیکار میکنی؟دوست داری چه کاری انجام بدی؟
۹۷/۰۹/۳۰
BusyMind

نظرات  (۷)

۳۰ آذر ۹۷ ، ۲۰:۵۹ ضیاء شیخ الاسلامی
من میشینم کتاب میخونم و فیلم میبینم.
در کنارش با همسر آینده جاهای قشنگ دنیا رو میگردم. کلا زندگی و پدر لذایذ دنیوی رو میارم جلو چشمش :))
خیلی تو فاز بیزینس زدن اینا نیستم.
پاسخ:
این سوال رو که خوندم یه مدت بهش فکر کردم.فقط میتونم بگم کتاب خوندن به ذهنم رسید
با چند نفر دیگه هم صحبت کردم در موردش.بستگی داشت به فازشون.ورزش و موسیقی رو زیاد اسم میبردن
به نظرم سوالی هست که جوابش رو نمیشه قاطعانه داد.متغییره!
اگه همیشه این سوال یه گوشه از ذهن باشه فکر میکنم جهت میده به زندگی و یه جاهایی جلوی تنش ها و اضطراب ها رو میگیره

ولی...
یه احتمال دیگه هم میدم.وقتی به یه حدی از تامین نیاز ها برسیم(قطعا در عمل منظورم مثال ایده آل بالا نیست) دیگه چیزایی که الان میخوایم واسمون جذاب نمیمونه.چون اگه واقعا جذاب باشه و بخوایمش میریم دنبالش.از همه چیزای دیگه میگذریم.
بازم مطمئن نیستم.فقط احتمالاته اینا:))
۰۱ دی ۹۷ ، ۱۳:۳۷ ضیاء شیخ الاسلامی
درست میگی. و به احتمال زیاد عادی شدن سطح رفاه باعث بشه چیزهای بیشتری بخواهیم.
از یه طرف دیگه انگیزه‌های مصرف‌گرایی و نوگرایی (در محصولات مورد استفاده) از طریق رسانه‌ها پیوسته تقویت و تغذیه میشه. و خیلی سخت میشه گفت به این چیزی که دارم و هستم راضیم و بیشتر از اون نمی‌خوام.
الان که نگاه میکنم کامنت بالاییم رو خیلی دوست ندارم. یه جورایی رنج‌گریزانانه‌ست. چون بعضی از لذت‌های به یاد موندنی تو دل همین رنج‌هاست.
حالت ایده‌آل‌ش اینه که نیازهای اولیه فرد (سلامتی، دوست داشته شدن، کار، تاثیرگذاری بر محیط و ...) تامین بشه و در مواقع سخت زندگی (بیماری، حوادث طبیعی و ...) امنیت مالی داشته باشه (و این امنیت از طریق نظام اقتصادی حاکم بر کشور/جامعه تامین میشه)
البته این حالت ایده‌آلی که ازش صحبت می‌کنیم در کشوری مثل سوییس و سوئد و ... کاملا معمولیه :))))
پاسخ:
ببین هدف بالارفتنِ سطح رضایت خودمون از زندگی هست
داشتن حسِ آرامش
برای همین با یند آخری که نوشتی کاملا مخالفم
این رفع نیازها در سطح خیلی بالا یه فرض بود برا اینکه ذهن محدود نشه.هرچی خواست بگه.
وگرنه من آدم میشناسم که لذت بخش ترین چیزی که داشته(غم)یوده
۰۲ دی ۹۷ ، ۱۱:۴۶ صدرا ارجمند
کتاب میخونم
با همسر و بچه هام (اون موقع قطعا دارم دیگه :دی) سفر میرم
چیزایی که یاد گرفتم رو تدریس میکنم
مشاوره میدم

همون کارایی که الان دنبالشم که 5 سال دیگه انجامشون بدم :)
پاسخ:
من خودم کتاب خوندن تقریبا تنها پاسخم به این سوال بود
ولی چرا؟به هر حال خودِ کتاب خوندن که هدف نیست.میخوایم به یه چیزی برسیم با این کار
من میگم یه احتمال(از بین هزاران احتمالی که وجود داره شاید این باشه!)میتونه این باشه که با رفع نیازهای اساسی دیگه واقعا اینا چیزایی نباشه که میخوایم!شاید اینا برا جبران و پوشش گذاشتن باشه برا چیزایی که میخوایم بهش نمیرسیم
کلا سوال چالشی ای هست به نظرم

در مورد خط آخری که نوشتی.چیزایی که پنج سال پیش میخواستی و بهش رسیدی راضیت میکنه؟پشیمون نیستی از بعضی انتخاب هات؟
۰۲ دی ۹۷ ، ۱۵:۱۷ صدرا ارجمند
نه! کتاب خوندن به رشد شخصی کمک میکنه که اگه بخوایم براساس مدل مازلو بگیم میشه همون نیازهای طبقات بالای هرم مازلو...
کتاب خوندن (البته اگه نگاه پشتش درست باشه) چیزی نیست که با رسیدن به هدفهات دیگه به نظرت با معنی و قشنگ نیاد!

به هر حال کسی آینده ش رو ندیده یا توی دنیای موازی ای نزیسته که بتونیم بگیم "قطعا پشیمون نمیشم یا قطعا اگه فلان اتفاق بیفته بهمان واکنش رو نشون میدم یا ..."
ولی پیش بینیم از خودم باتوجه به شناختی که از خودم دارم اینه که اگه کف مازلو برام اوکی بشه هم همین کارایی رو میکنم که الآن دارم انجام میدم! البته با سرعت بیشتر :)
چون فکر میکنم جای خودمو پیدا کردم و دیگه بقیه ش قدم گذاشتن توی اون مسیره!

درمورد سوال آخرت هم واژه ی "پشیمون" رو دوست ندارم! ممکنه یه سری تصمیم هام رو دوست نداشته باشم ولی به هر حال مجموعه ی تصمیمای من بودن که من رو ساختن، و چون از "من" ـِ اون روزهام راضیم (احتمالا) پس از مجموعه ی تصمیم هام هم راضیم :)
پاسخ:
میدونی کلا به نظرم کتاب خوندن یه فعالیت جانبی هست.
خودش هدف نیست.همیشه باید باشه.یعنی اگه همیشه باشه خیلی بهتره.
ولی مثلا هیچکی نبوده که بخاطر کتاب خوندن معروف باشه.هیچ کسی نبوده که توی هر کاری چه فنی چه تجربی چه نظامی چه علمی و .... بخاطر کتاب خوندن مطرح بشه.
حتی توی ضمینه علمی کتاب میخونن تا اطلاعت قبلی رو یاد بگیرن ولی پیشرفت علم روی اینه که طرف سالها از عمرش رو میزاره و با تمرکز روی موضوع فکر میکنه و به نتایج جدید میرسه
حالا من کلا منظورم این نیست که مطرح بشیم میگم هیچ کس برای کتاب خوندن خفن نشده. کتاب خوندن به قول خودت اگه نگاه پشتش درست باشه میتونه کمکون کنه ولی نمیشه به عنوان یه هدف یا رویا در نظر گرفتش البته به نظر من:)
نمیدونم تونستم منظورمو برسونم یا نه

در مورد بند آخری که گفتی.چه خوبی که پشیمون نیستی 
من خودم کلا چون از تیکه هایی از گذشته خودم ناراضی و پشیمون هستم اینطوری فکر میکردم و سوالم اینطوری بود و قطعا آدما با هم فرق دارن
چه خوبه که راضی هستی:)
۰۲ دی ۹۷ ، ۱۷:۳۶ ضیاء شیخ الاسلامی
راستش چند بار خوندم پاسخت رو ولی نگرفتم منظورت رو. بیشتر توضیح میدی؟ دقیقا با کجای حرفم مخالفی؟
پاسخ:
من بد برداشت کردم بند آخرت رو
فکر کردم این ویژگی هایی که گفتی بهترین وضعیتی هست که میخای!
یعنی فکر کردم اوج خواستت اینه توی سوئد یا سوسیس زندگی کنی.الان دوباره خوندم دیدم داشتی بهترین شرایط رو توصیه میکردی.
اره دیگه حالا با فرض اینکه این شرایط رو داشته باشیم انتخاب هامون چیه؟من که هنوز جواب درخوری پیدا نکردم
۰۴ دی ۹۷ ، ۱۴:۱۵ صدرا ارجمند
گفتی "میگم هیچ کس برای کتاب خوندن خفن نشده."
میخوام مخالفت کنم :)

همه با کتاب خوندن خفن شدن، اما بعد خفن بودنشون رو با کاری که کردن نشون دادن...
به گمان من..

اما اینکه میگی کتاب خوندن به خودی خود هدف نیست رو قبول دارم. برای همین چیزای دیگه ای رو هم کنار کتاب خوندن گفتم:
با همسر و بچه هام (اون موقع قطعا دارم دیگه :دی) سفر میرم
چیزایی که یاد گرفتم رو تدریس میکنم
مشاوره میدم
پاسخ:
پس یه اختلاف نظره خیلی جزئی داریم:)
ولی در کل موافقم
سوال جالبی پرسیدی تا الان بهش فکر نکرده بودم 
میدونی کاری که همیشه دوست دارم انجام بدم چه کفه هرم مازلو (که نمیدونم چیه )کامل باشه چه نباشه اینه که به مردم کمک کنم 
هیچ چیز مثل کمک کردن به دیگران نمیتونه منو ارضا کنه
پاسخ:
خیلی جالبه
تفاوت علایق رو نشون میده:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی